Klik voor meer informatie over de betreffende categorie |
(jeugd) lid worden en dan ... (1) |
ALV 2024 (1) |
AVG - privacy (1) |
Bardienst vanaf seizoen 23-24 (1) |
Contributies (1) |
De ideale hockeycarière bij Bully (1) |
Einde lidmaatschap (1) |
Handboek website (2) |
Huishoudelijk reglement - Statuten (2) |
Huisregels accomodatie (1) |
Scheidsrechters (1) |
Tips voor coaches (jongste) jeugd (1) |
Toernooien (1) |
Wedstrijdsecretariaat (1) |
Mist u informatie hier? Mail ons op [email protected] |
Tips voor coaches (jongste) jeugd |
Enkele tips voor (beginnende) coaches van de jongste jeugdteams. |
De coach jongste jeugd heeft drie taken: Het is belangrijk om regelmatig de internetsite van de hockeyvereniging te bekijken. Aan de hand van het wedstrijdschema kan de coach een rijschema maken voor de ouders. Namen, adressen en telefoonnummers van de kinderen noteren en de coach geeft zijn telefoonnummer aan de kinderen. Eventueel een bijeenkomst met de ouders beleggen om over verschillende zaken te praten bijvoorbeeld belang van positieve inbreng van de ouders, afmelden, clubuniform, scheenbeschermers, bitje, aanvoerder neemt fruit o.i.d. mee voor in de pauze etc. Ook dient een coach op de hoogte te zijn of een kind bijvoorbeeld astmatisch is, of last heeft van hyperventilatie, allergieën etc. Wat neemt de coach mee: · Grote vuilniszak om jacks etc. in te doen bij regenachtig weer. · Een tasje met EHBO spullen (pleisters, jodium). · Elastiekjes, haarspeldjes, reserveveters. · Keepertas met oefenballen en fluitje. · Tasje om horloges en sieraden, geld in te doen. De Wedstrijd: · Een half uur voor de wedstrijd aanwezig zijn. · Korte teambespreking, wie gaat waar staan, plaatsen uitleggen, ook aandacht voor de keeper. Belangrijke regels nog even doornemen: gevaarlijk spel, hakken, sticks, strafcorner (alleen bij 8-tallen). · Aanvoerder aanwijzen en vertellen wat zijn/haar taak is bijvoorbeeld spelleider bedanken, verslagje van de wedstrijd maken, team aansturen bij de warming-up · Coach van het bezoekende team ontvangen, koffiebonnen uitdelen, samen afspraken maken met de spelleider. · Wie neemt de vrije slagen, de inpush (bal over de zijlijn) de lange corner. Bij 8-tallen wie geeft de strafcorner aan, wie stopt en slaat in, wie lopen er uit etc. · Warming-up: tikspel of overlopen in estafettevorm met stick en bal. · Ook de keeper inspelen. · Tijdens de wedstrijd positieve aanwijzingen geven. Niet te veel instructies, twee aanwijzingen is voldoende. · Laat de kinderen spelend leren. · Onder de rust van keeper wisselen. · Na de wedstrijd samen veld opruimen en met tegenspelers limonade drinken. Wedstrijdformulier zorgvuldig invullen. Houd wedstrijdnummer bij de hand. Hockey is een teamsport. Kinderen moeten plezier beleven aan het spel en leren om op een sportieve manier te winnen of te verliezen. Het winnen of verliezen is minder belangrijk. Kinderen moeten ook leren dat schelden, op medespeler of tegenspeler of spelleider of grof spel een wedstrijd er niet leuker op maakt. Iedere speler is op zijn plaats belangrijk, niet alleen het kind dat de goal maakt. De sport is een goed middel om kinderen sportief op te voeden en sociaal gedrag aan te leren. De coach heeft hierin een voorbeeld functie.
Groot verschil in speelsterkte Bij het samenstellen van de teams bij de jongste jeugd wordt nog niet echt geselecteerd op speelsterkte. Toch kan het voorkomen dat er bij een wedstrijd een (erg) groot verschil in speelsterkte zijn tussen de beide teams. Op een uitslag van 30 – 2 zit eigenlijk niemand te wachten en is voor de spelers ook niet leuk, niet van het winnende team en zeker ook niet van het verliezende team. Enkele maatregelen die, samen met de coach van de tegenpartij en de spelleider kunnen worden genomen zijn: · Strenger fluiten voor de sterke partij. · Minder streng fluiten voor de zwakkere partij. · Opstelling wijzigen, niet alleen je sterkste team neerzetten. · Leg spel stil, time out en leer de spelers wat te doen bij bijvoorbeeld uitverdedigen. · Geef de spelers duidelijk de taak die bij hun positie hoort. · Grijp in als ze die taak niet goed uitvoeren (wie neemt waar een vrije slag, enz.) · Laat de sterkere partij vaker overspelen voor het scoren. · Belangrijk is dat de coach van het “sterkere” team meewerkt! Let op: het blijven lapmiddelen maar met creatieve hulp van coaches en spelleiders kan een wedstrijd toch plezierig worden afgesloten. |